Få bedre helse, stell i hagen!

Stress ned med litt luking utenfor døra så får du mindre smerter, lavere blodtrykk og bedre konsentrasjonsevne.

Det høres kanskje ut som det er for godt til å være sant,  men nei. Det er nemlig en ganske enkel og etablert metode ifra "Legekunstens far” Hipokrates (460 – 377 f. Kr.) som tilbød terapihage på den medisinske skolen på øya Kos, der han var leder. Munkene i middelaldrene hadde klosterhager hvor de grodde urter og mat, men brukte også hagene til restitusjon for syke. 

Inviterer til annen aktivitet

Betydningen av det å være i en hage kan finne støtte fra blant annet i forskningen innen miljøpsykologi på betydningen av natur og helse.
-  Hagen er spesiell da den inviterer til annen aktivitet enn det å være ute i skog og mark. Vi har også en annen relasjon til den fordi det er ens egen, sier Førsteamanuensis i Folkehelsevitenskap ved Norges Miljø- og Biovitenskapelig universitet, Grete Patil. Patil er ikke den eneste som poengterer viktigheten av hage.

Positiv effekt: Blodtrykk, puls, konsentrasjonsevne og stressnivå påvirkes når vi er ute å steller i hagen

Positiv effekt: Blodtrykk, puls, konsentrasjonsevne og stressnivå påvirkes når vi er ute å steller i hagen

Norge er sent ute med sansehage

- Hagen som terapeutisk arena for utbrente, demente, svaksynte, psykisk syke, bevegelseshemmede eller personer med andre plager er etablert i flere land. Norge derimot, henger etter, selv om det er etablert noen sansehager på forskjellige steder, sier Sølvi Svendsen fra Det norske hage selskap.

Avleder smerte og angst

Hun forteller i sin artikkel ” Hage som terapi for kropp og sjel” at det påstås at blodtrykk, puls, konsentrasjonsevne og stressnivå  påvirkes når vi er ute i naturen. 
- Hagen eller naturen med sine former, farger, dufter og smaker i  kombinasjon med mosjon og kroppsarbeid kan stimulere deler av kroppen og avlede smerte og angst.
Hagen skal gi balanse mellom hvile, restitusjon, stimulans og aktivitet, sier Svendsen.